Sterownik silnika jest jednostką, która nadzoruje i steruje różnymi elementami działania silnika w naszym aucie.
Zasadniczo jest to komputer, system przełączający i system zarządzania energią. Zwykle obsługuje to czujniki temperatury i ciśnienia, oraz różnego rodzaju dane z innych modułów w samochodzie, dzięki którym system będzie widział jak sterować przepustnicami. Przykładem może być czujnik temperatury płynu chłodzącego lub czujnik położenia pedału gazu. Dodatkowo nadzoruje moduł przeciw blokujący układu hamulcowego ABS, czy też systemy kontroli trakcji. Dodatkowo prowadzona będzie kontrola wtryskiwacza paliwa, dokładne ustawienie czasu zapłonu, otwarcie elektronicznego korpusu przepustnicy lub uruchomienie wentylatora chłodnicy. Po zebraniu danych, sterownik musi na bieżąco podejmować decyzje na temat wszystkich ustawień. Jednostka sterująca zbiera także wszystkie informacje, które następnie może wyświetlić na desce rozdzielczej naszego pojazdu. Sterownik silnika nadzoruje także systemy elektryczne, gdzie musi dokładnie określać woltarz zasilania poszczególnych urządzeń w naszym aucie. Obecnie w naszych samochodach komputery kontrolują praktycznie każdy aspekt, kiedyś mogliśmy zobaczyć ilość paliwa, czy też temperaturę oleju. Obecnie w komorze silnika znajdziemy bardzo wiele czujników, które dbają o nasze bezpieczeństwo, ale także za komfort jazdy. Przykładowo komputer silnika steruje mieszanką powietrza i paliwa jak trafia do komory spalania.
W czasie jazdy nie wciskamy pedały gazu do końca, najczęściej jeździmy na średnich obrotach, Ustawienia sterownika komputera są przygotowane optymalnie właśnie do takiego stylu jazdy. Czujnik tlenu w spalinach, czujnik lambda, mierzy ilość tlenu pozostałego po spaleniu.
Daje to informację czy w stosunku mieszanki występuje nadmiar powietrza i czy wtryskuje się nadmierną lub niewystarczającą ilość paliwo.
Sterownik silnika odczyta ten pomiar i będzie stale dostosowywać wtryskiwaną ilość paliwa, aby mieszanka była optymalna. Ze względu na obecnie obowiązujące surowe przepisy dotyczące emisji, w silniku znajduje się wiele innych układów, które pomagają zmniejszyć zużycie paliwa. Możliwe jest zatem bardzo dokładne nadzorowanie takich procesów jak przykładowo recyrkulacja spalin do napędzania turbiny, ilość wtryskiwanego powietrza i paliwa, wtryskiwania dodatków takich jak AdBlue. Każdy z powyższych układów w pewien sposób wpływa na działanie silnika, w związku z czym musi być pod pełną kontrolą komputera. Z pewnością sterownik silnika dzięki zbieraniu wielu danych może znaleźć usterkę na wczesnym etapie. Może to przykładowo dotyczyć spadku ciśnienia w komorze, co może być objawem uszkodzenia uszczelki. Oczywiście komputer będzie mógł dokładnie określić jaki rodzaj naszego elementu ulega uszkodzeniu, co może pokazać na naszej desce rozdzielczej lub też po podłączeniu laptopa do jednostki sterującej. Kiedy nasz komputer silnika legnie awarii trzeba oczywiście zakupić oryginalny sterownik silnika, który będzie w pełni kompatybilny z naszym samochodem. Jeżeli potrzebujemy nowego sterownika można sprawdzić ofertę na naszym blogu.